Mar 112011
 

Pentru mine, filmul este un declansator, un trigger, un stimul care activeaza continuturi psihice si in cel mai bun caz, un moment de intrebare. Pentru acest articol am ales The Next Three Days, 2010, in regia lui Paul Haggis, care pe mine personal m-a tinut intr-un imens suspans si mi-a incordat muschii la propriu si la figurat. Pentru cei care nu au vazut filmul si nu consuma film hollywood-ian, este o poveste a unei familii normale din Pittsburg peste care ploua cu un eveniment-limita: sotia este acuzata pe nedrept de crima, sefa acesteia este omorata intr-un jaf in parcare, fara sa stie ce s-a intamplat, trece pe alaturi spre masina ei, se ciocneste intamplator cu criminala reala si ii ramane o pata din sangele victimei pe haina, iar un coleg care descopera victima, o vede iesind din parcare cu masina. Ingrediente suficiente pentru a fi acuzata de o crima surprinza, mai ales ca in acea zi se si certase cu sefa ei…

Sotul si fiul raman in asteptarea procesului, incercand din rasputeri sa-i dovedeasca nevinovatia, insa lipsa de suficiente dovezi si doar marea incredere a sotului in nevinovatia sotiei sale nu conving sistemul juridic, iar femeia este condamnata si urmeaza a fi detinuta pentru urmatorii 30 ani. Astfel, avem un sot profesor fata in fata cu o justitie care il priveaza pe nedrept de o relatie implinitoare si de mama fiului sau.

In acest context declansator, personajul, jucat, cum altfel, decat foarte verosimil, de Russel Crowe, isi decide soarta si ia o hotarare pentru intreaga familie – sa genereze evadarea fortata a sotiei sale, asumandu-si, tot pentru toti trei, plecarea definitiva din oras, tara, mediul familial si renuntand in acest fel la intreaga istorie personala a fiecaruia, pentru un nou drum, o viata noua. Si timp de 3 ore urmarim momentul deciziei, identificarea cheilor de evadare, organizarea si testarea unui plan infailibil, cum face rost de bani, cum gestioneaza starea psihologica a fiului sau, cum isi ia ramas bun din priviri de la mama sa, fara ca aceasta sa fie constienta de ceea ce urmeaza. Planul de evadare este un lant interconectat de pasi care este creat bazandu-se pe predictiile comportamentale ale celor din ecuatie (schimbarea analizelor de glicemie a sotiei sale afectata de diabet, pregatirea unei intrari taind in gardul de sarma unde va opri metroul la comanda Politiei, calcularea tuturor timpilor si reactia imediata la fiecare stimul nou), ca un excelent observator al realitatii, planul devine posibil. Iar unele asa zise „secrete” sau tips-uri pot fi vizionate de oricine chiar pe youtube – de ex cum sa spargi o masina sau cum sa faci o cheie cu cocoasa cu care poti deschide usile straine si cate altele. Altfel spus, informatia este la indemana, fara licenta de acces, cum ar fi metodele de sinucidere sau jaful unei banci.

Tot la capitolul interconexiuni avem harta planului cu tot cu harta orasului, cuvintele-cheie ale actiunii, imagini si intrebari esentiale  sau provocari – avem pe un perete al casei in vanzare tot ce a fost pregatit ultimile 3 luni, urgentat in ultimile 3 zile si realizat in timpul unei ore. Un alt amalgam interesant este dat de demersul de a face rost de bani in ultimul moment intr-o situatie in afara oricarei moralitati – a fura bani de la dealleri de droguri si a ramane apoi in viata este o treaba! Pare ca motivatia nu se intelege cu imposibilul, depasindu-l si alimentandu-se din propria energie. Cum este oare sa ai toata politia pe cap, sa pleci subit pentru totdeauna, sa iti fortezi propria sotie sa evadeze avand secunde numarate la dispozitie, in joc fiind propria libertate, si sa ramai in acelasi timp calm, focusat, in control si conectat cu planul prefigurat pana la detaliile detaliului, dar mai ales constient de consecinte? Banuiesc ca aceasta este definitia motivatiei.

[suffusion-the-author]

[suffusion-the-author display='description']

[suffusion-the-author] a scris [suffusion-the-author display='posts'] articole: [suffusion-the-author display='posts-url']

[suffusion-the-author display='url']

Sorry, the comment form is closed at this time.